Utematematikk er en ganske ny pedagogisk metode hvor elever oppdager matematiske fenomen ved å gjøre oppgaver i naturen. Via diskusjoner knyttes oppdagelsene til matematikken. Målet er at elevene skal få en grunnleggende forståelse av matematiske fenomener. Det gylne snitt bygger på en harmonisk deling av et linjestykke. Snittet deler linjestykket slik at forholdet mellom den lengste og den korteste delen er like stort som forholdet mellom hele linjestykket og den lengste delen av det.
Ha ei rolig stund ved bålet, i gapahuken og opplev hvordan skyggene blir stadig lengre.
Lage en årstidstavle utendørs. Geometri-Finne geometriske former i naturen. Hvilke geometriske figurer finnes i hytta? Hvor mange meter er det fra furutreet til den store steinen?
Det er av dens opprinnelig høyde. Hvor høyt var treet før det ble sagd ned? Som det ble nevnt innledningsvis, fastslo den store greske matematiker Pythagoras i sin tid at alt i naturen koker ned til tall, og at tallene er universets språk. Dette er så riktig som det kan få blitt.
Alt i hele Guds mektige skaperverk koker til syvende og sist ned til matematikk — tall og geometriske strukturer.
Denne aktiviteten passer best ute i skogen, og minner om Alle mine duer. Alle elevene stiller seg ved siden av hverandre på en lang rekke. Bruk gjerne en trestamme e. Lag en linje også på motsatt side et stykke unna (ca. meter), der elevene skal løpe over.
Læreren stiller seg i midten. Elevene kan også trene på dette i grupper og det kan brukes som ekstra-oppgave for noen elever. Samle blader av samme form, men forskjellig størrelse. Derfor står det i rammeplanen at barn i barnehagen skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt (Rammeplan, s. 22).
Det å se sammenhenger er viktig for forståelse og innsikt. Naturfag fokuserer spesielt på sammenhenger i naturen , og matematikk forteller oss hvordan vi kan undersøke. Vi skal ikke bare gå på tur, men det skal være faglig forankret. Her kan vi lære både om matematikk , økologi og fysikk, forklarer han.
Han har mange tips til hvordan man kan bruke en tur i skogen til å lære, for eksempel ved å bruke ting man finner rundt seg. Slik gir han inspirasjon til å gjøre undervisningen mer spennende og. Fibonaccirekken - matematikk i naturen.
Som rektor gleder jeg meg til å følge prosjektet og å være en del av det. Idag var vi ute i naturen for å lære om matematikk ute. Det som er viktig når man skal lære bort matte til barn, er å gjøre det gjennom lek.
Derfor hadde vi mange kjekke leker ute der vi brukte matematikk.
Utnytte uterommet i arbeid med undervisning i matematikk. Når elevene skal arbeide ute er det elever som fristes til andre aktiviteter. Heftet legger opp til fire ulike typer aktiviteter, uteaktiviteter, grublishjørnet, fyrstikkoppgaver og spillhjørnet.
Uteaktivitetene er lagt opp til å foregå ute i skolegården og i nærområdet til skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.