torsdag 24. november 2016

Bunnsmøring av plastbåt

Kjøp en ekstra boks av hver av dem og et par ekstra miniruller. Da er man på den sikre siden. Det er trasig å stå der med for lite primer eller bunnstoff siden tidsintervallene mellom påføringene er kritisk for et godt resultat. Så kan du i etterkant levere tilbake det som måtte være igjen av uåpnede bokser og ubrukte ruller.


Bjørn-André Haukås viser oss hva du må gjøre før du bunnstoffer båten. Lurer du på noe mer så ta kontakt med oss på Baardsen. Selvslipende bunnstoff poleres av i jevn takt i løpet av sesongen.


Hardt bunnstoff bør alltid våtslipes før nytt strøk. I praksis så ligger ikke båten ute så stor del av året, sesongen er ikke så lang her i nordtroms for en 20-fots båt. Og i bunn henger det seg en god del tang som gjør at båten bremser en god del. Bunnstoff påføres best med rulle, men ha en pensel for hånden til bruk på steder det er vanskelig å nå med rullen. Ruller av lammeull er gode til å holde på maling og kan raskt dekke et stort område.


Bruker du poleringsmaskin, lønner det seg å ta en meter av gangen, og poleringsmaskinen skal gå på meget lavt turtall for ikke å lage varme som ødelegger polishen. La polishen tørke, og fjern den så med poleringsgarn eller mikrofiberklut. Unngå å jobbe i direkte sollys da polishen kan bli vanskelig å tørke av igjen. Funker greit nok men må skrape av i flere operasjoner. Hvor lenge man kan la middelet stå å virke er avhengig av temperaturen og vind.


Blåser det og er varmt kan man bare glemme det fordi det tørker. Motorolje og oljefilter skulle naturligvis vært skiftet om høsten. Dette er en jævlig jobb. Gjorde man det ikke, er det veldig viktig at man gjør det nå.


Oljen suges enkelt og greit opp ved hjelp av en pumpe, sier Jon Winge. Vi prøvde midlene på selvpolerende bunnstoff på en plastbåt - antakelig den mest vanlige kombinasjonen. Et av midlene, Chemistrip, var så sterkt at det etter en knapp halvtime hadde begynt å spise opp polyesteren.


All maling må røres grundig før påføring. Enten man bruker et mekanisk røreverktøy eller en rørepinne av tre må redskapen være helt ren, slik at ikke malingen blir forurenset. Best av alle bunnstoffene er Jotun, tett fulgt av Hempel Glide og Hempel Mille når motstandskraft, pris og dekkevne er tatt med i vurderingen. Hva kan eg smøre den inn med? Den er militær grønn, så eg kan strekke meg å male bunnen i samme farge som.


Har ikke lyst å Male den. Ved å godkjenne bruk av informasjonskapsler vil Jotun bruke dataene for å forbedre din brukeropplevelse samt analysere din brukeradferd. Vi bruker informasjonen til å analysere og tilby tilpasset markedsføring i andre kanaler. Her kan du lese mer om Jotuns bruk av informasjonskapsler og hvordan du kan endre innstillingene. Mekk fører et stort utvalg bunnstoff.


Vi fører kjente merkevarer som Hempel, Jotun, Seajet og International. Coppercoat har sikret seg europeisk (EU BPR) godkjenning for bruk av kobberpulver i sitt produkt. I følge rapporten vil vi i løpet av de neste årene se ytterligere innstramminger i miljølovgivningen som gjelder bunnbehandling av båter. Nano er en definisjon på størrelse av partikler. I produkter basert på nanoteknologi er partiklene så små at de fyller ut også meget små ujevnheter i overflaten og gir en rettere overflate som oppleves som blankere.


For høyest glans og mest langvarig beskyttelse av overflaten, anbefales alltid en ren rubbing eller polish, samt en ren voks. Verre er det med dem som må ta båten på land for vårpuss, og har en uke eller kanskje bare noen dager til disposisjon. Prioriteringen av arbeidet er egentlig ganske enkel.


Begynn nederst og jobb deg oppover. Det som er under vannlinjen er viktigst, det kan man jo ikke ta igjen senere. Neste prioritering er stell og polering av skroget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg