Selskapet ble etter hvert bare kalt Amerikalinjen. Amerikalinjen var nasjonens stolthet, og selskapets skip ble betraktet som handelsflåtens flaggskip. Vingeslagene fra historien er godt bevart og navnet Amerikalinjen er en hyllest til bygningens historie. Amerikalinjens ærverdige hovedkvarter har gjenoppstått som et levende boutiquehotell, designet for den moderne utforsker. Innledningsvis reiste folk av religiøse og politiske årsaker.
Den store utvandringsbølgen derimot, startet på landsbygda som etterhvert ble overbefolket. Mange hadde solgt unna alt de hadde av eiendeler. Reiarlaget hadde viktig nasjonal tyding, og skipa til selskapet vart rekna som flaggskipa til handelsflåten. I flere år arbeidet komiteen med saken, både i Norge og Nord-Amerika, og den 27. Norske Amerikalinje (N.A.L.) stiftet med styre og representantskap.
Det var livsnerven mellom det norske i Amerika og Norge. Det var båndet til verden der ute, og til drømmen der ute, mimrer han. Finn veibeskrivelse, kontaktinfo, regnskapstall, ledelse, styre og eiere og kunngjøringer.
Rekvirert av Die Kriegsmarine for ombygging til hospitalskip. Ankom Oslo etter siste tur New York - Oslo. Ankom Hong Kong for hogging ved Patt, Manfield.
Norsk Maritimt Museum oppbevarer et arkiv etter rederiet - se Arkivportalen:. Ved Sjøfartsmuseet åpner nå en utstilling om det som lenge var Norges viktigste. Historien om Amerikabåtene er fortsatt levende i Norge.
Den norske Amerikalinje (N.A.L.) stiftet med styre og representantskap. NAL-skipene var den norske handelsflåtens flaggskip, og hadde faste anløp i sørvestnorske havner i mer enn år, inkludert Stavanger. Marcus er Spesialsamlingene til Universitetsbiblioteket i Bergen sin portal til digitaliserte manuskript, fotografi, diplomer og mye mer. Oppkalt etter Marcus Selmer. Det synes som om målsetningen har vært at det er bedre å overleve som liten enn ikke å overleve i det hele tatt.
Her får du også et innblikk i hvordan vår samling er modellert og relasjonene er bygget opp. Skipet plukket opp passasjerer i Kristiansan Stavanger og Bergen før den la ut på ferden over Atlanterhavet. Oversikt Regnskap Nøkkeltall Roller og Eiere.
Noreg fekk ikkje sitt eige reiarlag før i slutten av utvandringstida. Dette selskapet bygde to store emigrantskip, St. Olaf og Kong Sverre, som kunne ta 5og 8passasjerar.
Gevinsten ved salget var på omlag MNOK 72. Rederiselskapets virksomhet var befraktning og drift av skip, samt salg av managementtjenester knyttet til skip. Den Norske Syd- Amerikalinje , Oslo 055. Målet var å utvikle norsk skipsfart, stimulere handelen, og pleie forbindelsen til nordmenn og norsk -ættede i USA og Canada.
L-eierskap ut fra Bergen med kurs mot New York. Generell informasjon. Og når julebåten kom, fikk hele familien være med. Hvert år dro vi ned til Vippetangen i Oslo, der vi spiste middag for så å gå om bord. Den ble da satt inn i rute på USA.
Farten var på knop. Lengden på skipet 5fot og bredden fot. Senere ble den satt inn i cruisefart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.